Saturday, May 08, 2010

Brittiska valet


Jag ska ärlig erkänna att jag är väldigt okunnig gällande Brittiska partier och politik, men att jag sympatiserar med det liberala partiet Liberaldemokraterna, Lib Dem och det konservativa partiet Tories mer än Labour är ingen svår match.Min nyfikenhet på det brittiska valet, partierna och deras valsystem ledde mig till tankesmedjan Fores valvaka igår, torsdag, vilken var mycket trevlig och givande.

Dock avgjordes valet först idag och ännu är det inte klart vilka som kommer att bli tillfrågade att bilda regering. Jag vill i alla fall gratulera Tories till framgångarna och även Lib Dem som har en otrolig god chans till att nu vara med och bilda regering. Det som krävs för en majoritet är 326 platser i underhuset, inget av partierna nådda denna siffra så nu spekulera det om att Tories tillsammans med Lib Dem kommer bilda regering. Inget annat alternativ är speciellt troligt. Skulle Lib Dem välja att samarbeta med Labour når de inte över 326 gemensamma mandat och därmed blir det en ostadig ledning.

Läs mer: BBC, DN, SvD

No comments: