Tuesday, March 02, 2010

Monarki och ett kallt Stockholm


Idag, måndag, kom jag tillbaka till Solna från min lilla Skaniaturné med diverse LUF-aktiviteter som jag skrev om i förra inlägget. Väldigt skönt att få komma hem till verkligheten igen, men samtidigt tråkigt att lämna hemmet där hemma ;) Väldigt rörigt, men när släpper man tankarna om att ens uppväxtort å där ens familj bor är hemma? Ja, när jag är i Solna är hemma Bromölla, och när jag är i Bromölla är hemma Solna...

Hur som helst har det varit väldigt roligt att få vara hemma ett tag och träffa familj och vänner även om det lätt blir stressigt och väldigt intensivt då det är så mycket man ska hinna med och så många man ska träffa på så kort tid, samtidigt som man bara vill ta det lugnt.

När jag tidigare idag lämnade Skåne via Kristianstads Airport var det plusgrader och rätt slaskigt! När jag anlände till Stockholm via Arlanda trängde sig kylan på rätt snabbt! Men jag ska nog säga att jag föredrar kallt och torrt väder istället för något varmare och slaskigt väder.

-------------

Och nu till monarkin - som rubriken lovar!


Idag publicerade DN/Synovate sin undersökning om hur vida kungen bör abdikera och lämna över till Victoria nästa år då han blir "pensionär" eller om han bör sitta kvar. Två av tre anser att kungen ska sitta kvar medan en av fem anser att Victoria bör få ta över tronen nästa år!

Den här undersökningen visar inte alls på hur vida man bör ha kvar monarki som statsskick eller om Sverige bör övergå till republik. Dock kan man väl lura ut att monarkin inte står inför något drastiskt avskaffande inom den närmsta tiden. I en undersökning från 2009 var 74% för monarki - vilket jag jublar över.

Själv tillhör jag dom som anser att kungen bör sitta kvar till dess att han ej längre klarar av yrket som statschef eller till dess att han faller av pinnen... m.a.o. avlider. Victorias tid kommer och det är nog nyttigt för det då nygifta paret att avvakta lite innan yrket som Sveriges regent blir aktuellt.

Det ska sägas att min entusiasm kring och stöd för monarkin är min högst personliga åsikt och inte något som Liberala Ungdomsförbundet står bakom. Dock är jag väldigt glad att LUF Väst i sitt handlingsprogram tagit ställning för!


Länge leve monarkin!


[Jag överlämnar lite svalkande blåbärssoppa till Kungen]

No comments: