Thursday, March 04, 2010

Dagens irritationsmoment

Irritationsmoment nr:1

[Hög tandläkarräkning]

Det har fallit sig så att jag går hos tandläkaren rätt "ofta" då jag tidigare haft tandställning och sen nu under sommaren gjort två operationer för att ta bort visdomständer. Idag var jag på den årliga kontrollen hos Folktandvården. Jättetrevligt bemötande och god service får jag säga, men ska det kosta 710 kr (och det är efter att det allmänna tandvårdsbidraget på 300kr är draget) för att de ska ta två bilder, peta lite mellan tänderna å skrapa bort lite tandsten?

Nej någon måtta får det vara! Jag anser att det bör vara "gratis" (skattefinansierad) tandvård till man är 25 år istället för 20 år. När man 20 är har man inte någon utbildning ej heller den fasta inkomst man med större sannolikhet har då man är 25. Det lönar sig för individen att betala in lite via skatt istället för att betala en stor summa varje gång man går till tandläkaren. I vanliga fall förespråkar jag ej högre skatt eller att något ska betalas av alla oavsätt om man utnyttjar det eller ej. Men i detta fallet gör jag det. Ohälsa i munnen är ett mycket större problem än vad man kan tänka sig. Den har betydelse för ens övriga välmående...

Inte för att jag lider av några större munhygieniska problem, men det är lite väl maffigt att behöva betala 700 spänn för en vanlig kontroll!


Irritationsmoment nr:2

[Ingen åtkomst till NUBBS]


För er som ej känner till NUBBS är det Folkpartiets internmail via FirstClass!
Och så här på eftermiddagen är det alltid begränsad åtkomst då det är så många inloggade!! Det har blivit allt vanligare nu de senaste veckorna och mer vanligt blir det säkerligen ju närmare valet vi kommer! Ska det vara så svårt att få läsa sin mail?


Irritationsmoment nr:3

[Ej kontaktbara personer]


Har man bestämt en träff och en viss tid förväntar jag mig att man ses vid den tiden eller svarar på sms/telefonsamtal för att bestämma plats eller berätta om förhinder. INTE ok att göra det två timmar efter den utsatta tiden... Jag var rätt upprörd i den stunden. Nu är det uträtt, så är ej längre arg! ;)

No comments: