Friday, July 29, 2011

Det kunde varit vi!

Händelserna, masakerna, i Osla och på Utøya förra fredagen den 22 juli är förödande. För mig och säker lika så för många andra tog det ett tag att greppa, om det ens någonsin kommer gå att greppa!

Det är ofta man säger vid stora tragedier att "det kunde lika gärna varit vi" - och denna gången kunde det verkligen varit vi, i alla fall jag och mina nära vänner. Under min tid i liberala ungdomsförbundet har jag hunnit med många sammankomster som kan liknas med det läger på Utøya - det har varit kongresser runt om i landet, det har varit utbildningar och många av dom har ägt rum på Kärsö utanför Bromma, Stockholm. När jag nu tänker på det så kunde det verkligen varit vi. Därför går också mina tankar till Liberala ungdomsförbundet som nu i skrivande stund har sin kongress i Skåne. Det är den första kongress jag inte medverkar på sen år 2006, inte för det som inträffat utan på grund av tidsbrist och prioriteringar. Men det är modigt att våra resa sig och visa på att ondskan inte kan besegra oss.

Mina tankar går också till våra bröder och systrar i Norge som förlorat nära och kära, delar av ett samhälle och en framtid i form av flera berövade människoliv. Berörd blir jag också av Norges statsminister, Jens Stoltenberg, då han i söndags höll ett rörande tal i Oslo Domkyrka.

Det kunde varit vi, och mina tankar finns hos er! <3

No comments: