Sunday, December 19, 2010

Nobel 2010

Förra fredagen, den 10e december, gjorde jag min fjärde Nobelbankett med allt vad det innebär.

Den 9e, tidigt på morgonen, samlas vi alltid ett stort gäng servitörer i Blå Hallen i Stockholms Stadshus för att putsa och duka upp inför årets stora bankett. Dukningen tar i regel hela dagen och är väldigt lugn och trevlig. Det är många tallrikar som ska mätas in på exakta centimeter och många guldförgyllda glas som ska putsas och placeras ut på rätt ställe.

Dagen efter är det dags för den stora festen, Nobelbanketten. Som vanligt serverade jag på bord nummer 6, det bord som är precis bakom H.M. Konungens rygg. Vid bordet hade jag bland andra Sveriges Riksdags vice talman, Liselott Hagberg (FP), Socialminister Göran Hägglund (KD) och Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

Visst är det lite pirrigt att servera på Nobelbanketten då hela världens ögon är riktade mot en, men har man gjort några banketter i stadshuset så sitter rörelserna, stegen i trappan å alla moment ganska bra. Det är inte bara på Nobel det är bankett i Blå Hallen om jag säger så, utan ett par gånger i veckan dukas det upp till Bankett av olika slag, dock är ingen så exklusiv som Nobel.

Efter att taffeln brutits bjuds det till sedvanlig dans i Gyllene Salen en trappa upp. Mitt uppdrag var att plocka glas och liknande bland alla dansande gäster. Jag fick även äran att serva lite i Kungens egna bar där han och Familjen tar emot Nobelpristagarna för en kort och ostörd pratstund.

Jag fick även tillfälle att växla några ord med Överhovmästarinnan Alice Trolle-Wachtmeister, en väldigt trevlig och sympatisk människa.

Sammanfattningsvis kan jag säga att detta var den bästa Nobel jag jobbat på än så länge.

No comments: