Thursday, December 30, 2010

Skånetrafiken värre än både SL å SJ tillsammans...

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men efter min resa till Skåne förra veckan märkte jag att Skånetrafiken banne mig slår alla rekord i att vara sämst.

Hela resan gick fint, flög ned med SAS, ända tills jag kom till Lund och skulle byta till Öresundståg hem till Bromölla. I vanliga fall tar det 1 h & 15 min, men denna gången tog det 2 1/2 h. Tyvärr var detta ingen tillfällighet.

Det verkar som att Skånetrafiken aldrig lär sig. Är det 30 grader varmt går tågen inte för det, är det 20 minus går tågen inte för det. Dessutom är det dyrt att åka med Skånetrafiken sett till antal avgångar och punktlighet. Å absolut dyrt i jämförelse med SL.

Nej, jag får då säga att SL skött sig väldigt bra under den pågående vintern och har tagit till sig av kritik från förra vintern.

Och SJ... ja, jag har väldigt stor förståelse för att sådana här saker inträffar och att det inte löser sig på en dag eller under denna vintern. Det är ett problem som kommer ta några år att lösa. Å just i skrivande stund sitter jag på ett X2000 mot Sthlm som inte är försenat.

Trist är att ingen vet vem som bär ansvar för SJ´s problem. SJ skyller på regeringen, regeringen skyller på banverket (trafikverket), om och om igen. Någon får ta ansvar.

Och när allt är så här kaosartat som det lätt kan bli i dessa tider vore en trevlig personal som har glimten i ögat och oss resenärer som prio ett väldigt uppskattat.

No comments: