Sunday, April 14, 2013

Wow, vilken stadsdel!

Många gånger har jag varit i Malmö men aldrig i stadsdelen Västra Hamnen som växt fram sedan år 2001. Visst har jag många gånger tänkt ta mig dit men tiden har inte tillåtit - tills idag då jag i den skinande vårsolen tog en promenad från Centralstationen i Malmö ut mot Västra Hamnen. Jag visste och hade hört talats om att det skulle vara något alldeles speciellt med stadsdelen - men den variation och lekfullhet som visades upp hade jag bara kunnat drömma om!

Jag blev direkt förälskad, Västra Hamnen wow vilket område! Variation i både form, färg och material på byggnader. Natur och vatten väl integrerat i stadsplaneringen på ett mycket lekfullt och inbjudande sätt. Strandpromenad, småbåtshamn och Turning Torso mitt i smeten och precis runt husknuten. Förskolor, arbetsplatser, lekplatser, parker, flerfamiljshus, träningsmöjligheter, radhus med mera i en skön och underbar harmoni. Här kan jag faktiskt tänka mig att bo.

Till skillnad från nya områden i exempelvis Stockholmsområdet vågar man ta ut svängarna vad gäller färg, form men också detaljer - något jag gillar. Är det något jag ogillat så är det hus efter hus med vit (möjligen grå) steril färg.

Jag efterlyser mer av denna sorts variation och lekfullhet i byggsverige! Kom igen, jag vet att det går =D
















No comments: