Friday, June 25, 2010

Skåningar - en aning mer hövliga...

Just det, tanken slog mig idag när jag fick återse mitt kära Skåne. I morse lämnade jag ett soligt Stockholm som förberedde sig för midsommarfirande, på centralstationen var det tjockt med folk och lika så på X2000. Väl i Hässleholm var det dags för byte till Öresundståg som skulle ta mig vidare till Kristianstad och sedan slutdestination Bromölla.

När jag försökte tränga mig på det fullpackade Öresundståget föll mitt hopp om att hitta en sittplats, men där, längst in i en av vagnarna fanns till och med två lediga platser - puuh va skönt, en sittplats, tack å lov! När jag fått upp min väska på bagagehyllan och tagit plats kommer en kille och frågar vänligt om han får sitta bredvid mig - ja det går bra, säger jag! Och just då minns jag alla de gånger jag åkt Öresundståg och haft en plats bredvid mig att man alltid frågar om man får sitta där, som om det inte vore självklart. Medan i Stockholm pratar man knappt med varandra och tränger sig bara på och tar för givet att sitta på en ledig plats.

Av detta att döma är Skåningar en grad trevligare och att kollektivkulturen är lite annorlunda i Skåne än Stockholm. Inget ont om någon av dom, för givetvis ska man dela med sig av de lediga platserna, jag äger den inte för att jag råkar sitta bredvid den. Men trevligt att folk är artiga och frågar ;)

Glad midsommar!

No comments: